...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

...خانه ای خواهم ساخت

رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود

پا تو کفش حکایت همچنان باقیست!!!

سلام بر دوستان و همراهان محترم 

چند وقت پیش یه مطلبی خوندم که یادم افتاد ما قبلا از این مطالب یه جایی زیاد می خوندیم! http://www.blogsky.com/images/smileys/003.gif 

یه وبلاگی بود که خدا بیامرزدش ( اینجا ) برید و فاتحه ای براش نثار کنید! انشاالله هرچی خاک اون وبلاگه بقای عمر وبلاگ شما باشه! http://www.blogsky.com/images/smileys/007.gif 

موضوع از این قراره که چند وقت پیش جایی (یادم نیست دقیقا کجا! ) راجع به ریشه یکی از ضرب المثل های ایرانی مطلبی خودنم و برای اینکه هم زکات این دانایی رو پرداخته باشیم و هم یادی از وبلاگ مرحوم فوق الذکر کنیم، تصمیم گرفتم که پستی رو به این موضوع اختصاص بدم!  

مطمئنا ضرب المثل " فلانی عجب هفت خطیه " به گوشتون خورده که البته با ضرب المثل " فلانی عجب مار هفت خطیه " متفاوته. هرچند کاربرد هردوتاشون یکیه! 

حالا این ضرب المثل از کجا اومده... 

در گذشته برای نوشیدن نعوذ الله شراب (!! ) جام هایی بود که روش هفت خط کشیده شده بود و به تناسب اینکه هرکس چقدر تو شراب خواری تبحر داره خطوط بیشتری از جام رو براش پر می کردن و کسی که می تونسته جامی رو که تا خط هفتم پر بوده بنوشه، شراب خوار قهاری بوده!

با توجه به اینکه شراب خواری تو فرهنگ ایرانی و اسلامی ما یه عمل قبیح بوده برای این کسی که به اصطلاح آدم پدرسوخته ایه و توانایی زیادی تو انجام کار های ناپسند داره به اصطلاح می گنن که طرف عجب هفت خطیه!

مختصر و انشاالله مفید... این بود داستان این پست ما  

برقرار باشید همراهان ما! 

نظرات 16 + ارسال نظر
زهرا چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:21 ق.ظ http://zibatarindonya.blogfa.com

یادت نمیاد کجا خوندی؟؟؟؟؟؟
کتاب ادبیات....درس کمالملک
بابا دست مریزاد....چه فراموشکار
۷۵ ادبیات کنکور کوفتت بشه

اصلا منظور آدم پدر سوخته نیست......منظور آدمیه که توانایی انجام کارهارو به نحو بسیار زیرکانه داره :D

البته اصل کلمه هفت خط نیت بلکه هفت خطه است

کلا کلمه جالبیه ... من نظری ندارم

سلاام گل دختر

اااا! راست می گی؟!!
جون تو اصلا یادم نمیاد! درس کمال الملک رو یادمه ولی اینکه این داستان رو اونجا خوندم اصلا یادم نیست!ولی می دونم که جای دیگه ای هم خوندم یا شنیدم چون برای خیلی وقت پیش نیست!

اااا! من ادبیات رو ۷۵٪‌زدم؟!! این هم اصلا یادم نمیاد!! باور کن! تو چه خوب یادته!!

بله! بله! زیرکانه! فقط یکم از زیرکیش نادرست استفاده کرده!

نظری نداری؟!!! پس بالایی ها چی بود؟! :دی

خیلی دوست دارم!

یا حق

راضیه چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:38 ب.ظ http://www.judyabot.blogfa.com

سلام بر یار همدل و شیرین سخن و ادب دوست و ادب شناس خودم!!....

بابا ما اینجا پوسیدیم!!...دلمون گرفته!!....
به چه زبونی بگیم که دلمون واست یه ذره شده؟؟؟ به چه زبونی؟؟؟؟هاااااا؟؟

تنها تنها میری تهران بی معرفت؟؟ بی ما؟؟ بدون ما؟؟ داشتیم بامرام؟؟
والا نداشتیم بلا نداشتیم!!

اعتراف کن....
که خوابگاه بی من سوت و کور است!
.
.
.
دلم واست یه ذره شده...!!

اما یه نظری هم از خودم در وکنم راجع به این پستت:
اول اینکه برای شادروان مرحومه ی مغفوره وبلاگ مذکور بسی فاتحه ها فرستادیم...
( توجه کن. وبلاگ مونث است و صفت برایش مونث آمده!!...
دیدی چه عربی خوبی دارم؟!)

دوم اینکه ایول ادبیات رو 75 زدی؟؟ تو که کارت درسته!

سوم اینکه این قضیه ی هفت خط و اینا برای درس کمال الملک بود فک کنم!!....
مرسی از یادآوری!
تو که 75 زدی باید یادآوری کنی دیگه!! نه من که....درصد زدم!
(بعدا درصدمو در گوشت میگم...هیچکی نفهمه!)


خیلی دوست دارم!
فعلا خداحافظ!
شنبه همدیگه رو میبینم!

سلام بر بزرگوار و عزیز یار باوفای ما

برای من که از زبون گذشته! تک تک سلول های بدنم فریاد می زنه: راضیییییییییییییییییییییییه!

بابا من که قبل اینکه برم بهت گفتم دارم می رم! تو هم بیا! سعادت نداریم بابا جان من! آخر این جدایی تا کی؟!!

به حق اعتراف می کنم که همین طوره! باور کن!
.
.
.
من خییییلی بیشتر! اینجا٬ تو خوابگاه دل تنگیم برای تو بیشتر حس میشه!
(دوستان گرامی! اگه از این تراوشات احساسی خدای نکرده حالتون بد شد به بزرگواری خودتون ببخشید! ما هم اینطوری هستیم دیگه! این هم یه جورشه! )

ااا! وبلاگ کلمه انگلیسیه٬ از کجا رو جنسش نظرمی دی؟! البته حتما یه چیزی می دونی دیگه!! من که عربی رو بالای ۹۰٪ نزدم٬ تو زدی!

مثل اینکه این طوری می گن خودم که یادم نیست!!

از زهرا تشکر کن! من خودم هم یادم نیست از کجا شنیدم!!

من بیشتر دوست دارم!
خدا به همراهت
انشاالله! بی صبرانه منتظرت هستم! !

یا حق

301040 پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:41 ق.ظ http://301040.blogsky.com

shadidan lezzat bordim az hozuretoon
!

شدیدا لطف دارید! :)

مهدی پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:43 ق.ظ

سلام
ما تا حالا به معنی همون پدر سوخته ازش استفاده میکردیم
ممنون از توضیحاتتون خیلی جالب بود دیشب با موبایل ان شدم و خوندم کلی لذت بردم
حالا به جاش میتونم از معنی واقعی اینکه یارو عجب هفت خطیه استفاده کنم(دی)
یا حق

سلام

خواهش می کنم!
خوشحالم مفید واقع شد!

یا حق

ع.ر.وطندوست پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:52 ب.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلاام!

جدا خدا بیامرزتش!! حکایت همچنان باقیست رو میگم!! :دی

از صدقه سری اون با دوستان خوبی اشنا شدیم که همچنان با خیلیهاشون در ارتباط هستیم!!
الفاتحه!!!! :))

چه یاد ایامی کردید خانم رستگار!!!:)
دستتون در د نکنه!!
از اونجایی که ما هم یه زمانی در این کار بودیم اجازه میخوام که ریشه یه ضرب المثل رو هم اینجا بگم!! موافقید؟! :دی

تا بحال شنیدید میگن "فلانی هِرّ رو از بِرّ تشخیص نیمده "؟

چوپانها وقتی گوسفنداشون رو میبرن برای چرا، برای کنترل گوسفندها از واژه های "هر" و "بر" استفاده میکنند!
"هر" یعنی برو و "بر" یعنی بیا!!
نحوه تلفظ این واژه ها نیاز به مهرات خاصی داشت تا درست عمل کنه!!
در جمع چوپانها به چوپانی که ناشی بود و به فنون لازم اشنا نبود میگفتن که فلانی "هر" رو از " بر" تشخیص نمیده!! :دی

خوب بید؟!!!! :)))

ممنونم

التماس دعا

یا علی

سلام

جدا! جدا!
انشاالله هرچی خاک اونه بقای عمر ۱۲۳ تمام... باشه!

خواهش می کنم!‌

خواهش می کنم صاحب اختیارید! ما هم شاگردی می کنیم!‌

هااا!‌ خیلی خوب بید! دستتان درد نوکنه!

محتاجیم به دعا!

یا حق

هدی جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 07:19 ب.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام فائزه جان
خیلی مفید هم بود راستش من نمیدونستم
ممنونم
ریشه ی ضرب المثلی که آقای وطن دوست هم گفتن مفید بود
ممنونم .
یا علی.

سید یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:25 ب.ظ http://www.shia-book.blogsky.com/

سلااام...

حالتون خوبه؟
به نقل از یه دکتر ادبیات شنیده بودیم!
برام خیلی جالب بود!!

انشاالله که جز "خط مستقیم" هیچ خطی تو زندگیمون نباشه!!

یاعلی

صبح نزدیک است و ...

مهدی دوشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:32 ق.ظ

سلام
به روز که نیستین پس فقط عرض ارادت...
یا حق

س.ح سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:36 ق.ظ

سلام سلام
خوبی عزیز؟
دمت گرم دوباره کی واسم دعا میکنی؟ این یکی خیلی موثر بود
:-)
مواظب خودت باش
یا علی

مهدیه سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:08 ب.ظ http://rouzegaran.blogsky.com

سلام فائزه جان

من هم بالاخره ویلاگ دار شدم البته تازه امروز شروع به کار کرده. خیلی خوشحال می شم اگر بهم سر بزنی.

راستی تا آنجایی که من یادمه در داستان کمال الملک کلمه هفت خط فقط ذکر شده بود اما توضیحی دربارش وجود نداشت. البته در آن توضیحات انتهای کتاب ممکنه مطلبی دربارش نوشته شده بوده.

موفق باشی عزیزم

مهرگان شنبه 3 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:19 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
خبی فائزه جان؟
حکایت جالبی بود
و جسارتا یاد او وبلاگ خاک خورده جناب مهندس افتادم!!

در پناه حق

فریده وپارسا یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:28 ق.ظ http://www.parsanaghavi.blogfa.com

قربونت بشم عزیزم مرسی از لطف ومحبتت هرجا هستی موفق باشی

س ـ ف دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:04 ب.ظ

سلاااااااااااااام عزیز دلم!!
چه طوری شما؟؟
بابا دلتنگ شما هستیم ما٬چه کنیم؟؟

در ضمن از قبیل پستا بیشتر بذارید.مگر نویسنده ی محترم وبلاگ مذکور دلشون به رحم اومد و اون وبلاگ بیچاره رو به روز کردن.

البته از قدیم گفتن که : نو که بیاد به بازار کهنه می شه دل ازار!!
:)

اگه دلشون به رحم نیومد هم شما پسورد وبلاگ رو از ایشون بگیرید و راه شون رو ادامه بدید که ما از این قبیل پست ها بسیار دوست می داریم

برقرار باشید
در پناه حق
یا علی

زهرا دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:08 ب.ظ

سلام بر رستگار و تمامی دوستانی که این مطلب رو می خونند
اینجا تهران است....دانشگاه شهید بهشتی...خوابگاه خواهران واحد دانشگاه...ساعت ۷:۵۱ ... روز ۵ مهر یکهزار و سیصد و هشتاد و نه.... اینجانب زهرا ...دانشجوی مهندسی برق-مخابرات...ورودی ۸۹ گزارش می کند...اینجا تعدادی موجود زنده که شباهت عجیبی به انسانها دارند بسیار خسته و فرسوده از ترافیک و شلوغی و غریبی و مسافت و غیره رویت می شود.....
از تمامی هموطنان عزیز بالاخص دانشجویان غربت کشیده تقاضا می شود کمکهای معنوی خود را دریغ نفرمایید...با ذکر صلوات و توسل به ائمه اطهار دستها را به سوی آسمان برده و دعایمان کنید...با تشکر...زهرا

عادله پنج‌شنبه 8 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 07:46 ب.ظ

سلام جیگر .
مطلب خوشملی بود که تو ادبیات دبیزستان با همین توضیحات اومده بود.ولی بازم مرسی.

فری جمعه 9 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:19 ب.ظ

سلام بر خواهر غریب و تنهای خودمان !
هر چند که (ببخشیدا) ولی ما کلا با وبلاگ شما حال نمی کنیم ولی این یکی بد نبود !
یعنی اموزنده بود!!
در هر صورت دست شما درد نکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد